#203 "Jak przeżyć w starożytnej Grecji" Robert Garland

Jeśli miałabym wskazać inny kraj, do którego chciałabym się przeprowadzić, bez wątpienia wskazałabym Grecję. Uwielbiam jej kulturę, ludzi i ich podejście do życia i… historię!

 

Tytuł: „Jak przeżyć w Starożytnej Grecji”

Autor: Robert Garland

Wydawnictwo: Poznańskie

Premiera:  2022-08-24

 

Poczytaj o Grecji, jakiej z pewnością nie znasz – ten fascynujący przewodnik podróżnika w czasie przeniesie Cię prosto do Aten z 420 roku p.n.e.! Daj się zaskoczyć antycznej przygodzie i odkryj to, co musiałbyś wiedzieć, aby przetrwać choć jeden dzień w krainie igrzysk i demokracji.

Jaki widok rozpostarłby się przed Tobą? Jak zachowywaliby się ludzie, co myśleli i w co wierzyli? Gdzie byś mieszkał i co jadł? Na jaką pomoc mógłbyś liczyć podczas choroby? Odpowiedzi na te i więcej pytań znajdziesz w tej wciągającej kompilacji poradnika i przewodnika przetrwania, który zanurzy Cię w starożytnej społeczności, wyjaśni wiele problemów i nieoczekiwanych zdarzeń, z którymi musiałbyś się zmierzyć, gdybyś zamieszkał pod dawnym Akropolem.

 

Co sądzę?

Jeśli miałabym wskazać kraj, do którego chciałabym się przeprowadzić, gdy miałabym ku temu warunki, na ten moment bez zastanowienia wskazałabym Grecję. Uwielbiam jej kulturę, ludzi, ich podejście do życia i… historię! Trzeba zaznaczyć, że nie należę do osób, które lubują się w historii jako takiej, ale starożytną Grecję uwielbiałam od dziecka. Z olbrzymią przyjemnością sięgnęłam więc po „Jak przeżyć w Starożytnej Grecji” , pozycję wydaną w sierpniu przez Wydawnictwo Poznańskie. Wiedziałam, że będę się dobrze bawić, ale tak ciekawej formy absolutnie się nie spodziewałam.

Wyobraźcie sobie, że budzicie się jutro i znajdujecie się w Grecji. Nie takiej współczesnej, ale starożytnej. Problem w tym, że macie zerowe pojęcie na temat tego kraju, jego kultury i zwyczajów. Wtedy pojawia się Robert Garland, który dzięki swojej wiedzy przeprowadzi Was przez tę podróż w taki sposób, byście poczuli się tu jak prawdziwi obywatele.


Autor zrobił kawał dobrej roboty. Książka jest napisana w formie poradnika, który sprawia, że czytelnik czuje, jakby przeniósł się w czasie. Każdy aspekt jest omawiany nie pod kątem tego, co działo się wówczas w kraju, a pod kątem tego, co Ty jako czytelnik, możesz zastać spacerując po tamtejszych uliczkach. Przykładowo wzmianka o pozbywaniu się nieczystości- temat, który dotyczy w zasadzie każdego człowieka, a nie zdarzyło mi się jeszcze czytać o tym w jakiejkolwiek pozycji dotyczącej historii. W każdym razie nie jest przedstawiony jako „W starożytnej Grecji temat nieczystości bywał uciążliwy, zwłaszcza latem”, a „ W niektórych miejscach będziecie musieli zatkać nosy(…).”. Czułam się, jakby prywatny przewodnik oprowadzał mnie po starożytnych miastach, po domach, jakbym z nim podróżowała, podczas gdy on na bieżąco opowiada mi o tutejszych zwyczajach, daje porady i cenne wskazówki. Świetny zabieg i niezapomniane uczucie!

Poza tym, że jestem oczarowana samą formą książki, treść absolutnie jej dorównuje. Poznałam dzięki niej mnóstwo faktów, o których nie miałam pojęcia , z przeróżnych dziedzin. Czego się dowiedziałam? Chociażby tego, co powinnam wiedzieć o historii Aten, żeby nie wyjść na ignoranta, gdy zagadnie mnie o to spacerujący Ateńczyk. Tego, jak wyglądają śluby, jak mężczyźni postrzegają rodzinę i swoje żony, jak kobiety mogą zadbać o swój wygląd czy również co jada się w starożytności – przyznaję, nie mieli lekko. Nie zabraknie tu również wiedzy na temat polityki, wierzeń, bogów, zdrowia i higieny czy sposobów podróżowania. Słowem – tu naprawdę znajdziecie wszystko, co powinniście wiedzieć, gdybyście jakimś cudem rzeczywiście wylądowali w starożytności.

Z całego serca polecam Wam tę pozycję. „Jak przeżyć w starożytnej Grecji” nie jest zwykłym poradnikiem czy książką historyczną. Dzięki niej naprawdę będziecie spacerować po Atenach i doświadczać wszystkiego, o czym opowiada autor. Odkryłam też, że Wydawnictwo Poznańskie wydało również poradniki w podobnej formie o chociażby Egipcie czy Rzymie. Jestem pewna, że muszę powiększyć biblioteczkę również o te pozycje. 😊 Tymczasem odliczam do moich greckich wakacji, które zbliżają się wielkimi krokami. Dzięki tej pozycji – nie mogę się doczekać!

 

Ściskam, Pamela

Polish.bookstore

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komentarze

Popularne posty